Ρήγα, Β. (2004). Φιλοσοφική προσέγγιση του σώματος και εκπαίδευση, Διεθνές Διεπιστημονικό Συμπόσιο Σώμα, Εκπαίδευση και Βιωματική Γνώση, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, 5-6 Νοεμβρίου 2004, Ρέθυμνο.
Ρήγα, Β. (2004). Το σώμα του παιδιού στην προσχολική αγωγή, Διεθνές Διεπιστημονικό Συμπόσιο Σώμα, Εκπαίδευση και Βιωματική Γνώση, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, 5-6 Νοεμβρίου 2004, Ρέθυμνο.
Riga, V., Botsoglou, K. 2004, 'Reforming the “traditional” Teaching Methods in In-Service Training Programs for Early Childhood Teachers. An Action Research Project'. International Journal of Learning, vol. 11.
Πρόσθετες Πληροφορίες:
Περίληψη: The study is a six-year action research project about in-service for Early Childhood Education (ECE) teachers. The aim of our research project is to investigate new teaching approaches in teacher’s education that encourages their professional development and life long learning. We used qualitative interviews and direct observations in order to evaluate the adopted teaching model namely experiential learning and teacher’s views about their new learning experiences. Statistical analysis was conducted on questionnaire data. Interpretive interviews were analysed and observation of the participants took place during the courses. The findings demonstrate that ECE teachers after the training program adopted new perceptions about their personal and professional status as educators. They started to express greater pleasure and personal interaction with their students and exhibit a greater appreciation for their teaching style. Finally, teachers pointed out that a training course can only be effective when they are given the opportunity to be actively involved in the learning process.
Ρήγα, Β. 2004, Η σωματική έκφραση στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο, 2η, τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός, Αθήνα.
Πρόσθετες Πληροφορίες:
Περίληψη: Η διδασκαλία της σωματικής έκφρασης στο σχολείο μπορεί να βοηθήσει το παιδί να περάσει ομαλά το δύσκολο στάδιο μετάβασης από την πράξη στη σκέψη, από το συγκεκριμένο (ότι έχει βιωθεί) στο αφηρημένο. Επίσης έννοιες όπως η αυτονομία, η εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, η συνείδηση και ο έλεγχος του σώματος, δουλεμένες μέσα από τις δραστηριότητες της σωματικής έκφρασης, αποτελούν αναγκαία εφόδια για τη δύσκολη μετάβαση του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Στο παρόν βιβλίο, οι ενδιαφερόμενοι θα βρουν μια σειρά δραστηριοτήτων σωματικής έκφρασης για παιδιά του νηπιαγωγείου και του δημοτικού σχολείου. Οι δραστηριότητες αυτές σχεδιάστηκαν ακολουθώντας δυο βασικές αρχές : α) την εξελικτική πορεία των ασκήσεων, ώστε να αναπτυχθούν προοδευτικά οι βασικές ικανότητες των παιδιών, και β) την επικέντρωση της διδασκαλίας στο υποκείμενο-παιδί και όχι στη γνώση, σε ολόκληρο το είναι του παιδιού και όχι στο σώμα του ή το πνεύμα του, στο παιδί που κινείται και όχι στην αξιολόγηση της κίνησης του. Η ίδια αυτή σειρά δραστηριοτήτων έχει εφαρμοστεί με επιτυχία και σε ενήλικες.
Riga, V. 2004, 'Motor education in preschool institutions. The case of Greece'. In Proceedings of 3rd International Symposium A CHILD IN MOTION, Slovenia, 30th September – 2nd October 2004. Slovenia: University of Ljubljana & University of Primorska, Kranjska gora
Πρόσθετες Πληροφορίες:
Περίληψη: This paper attempts to investigate the conditions prevailing in Greece as regards the motor education of preschoolers. Although the international literature on the subject highlights the great importance of motor education for the all-round development of the child, the prevailing attitude towards preschool education increasingly encourages the introduction of school subjects in the kindergarten, while motor activities tend to decrease and to be regarded as a second-rate educational objective. We conducted a field study using the method of on-site observation, in order to record the motor activities organised by preschool educators. The data were collected by a combination of three techniques: coding tables, journals, and individual interviews. The survey was conducted in two major Greek cities, one situated in the North and the other in the South. For a period of three months we observed 86 classrooms and recorded all motor and psychomotor activities implemented by the educators in their classrooms. The sample consisted of kindergartens run by the Ministry of Education, daycare centres run by local authorities and private daycare centres. The results of this survey highlight the strikingly restricted use of motor education as opposed to other subjects such as Language, Mathematics and Art. This phenomenon may be due to lack of space, but also to the educator’s lack of knowledge and training in motor education.
Αναγνωστοπούλου, Λ., Ρήγα, Β. (επιστ. επιμ.) 2004, Μαζί. Παιδαγωγοί και Γονείς στο διαπολιτισμικό σχολείο, 1η, τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός, Αθήνα.
Riga, V., Botsoglou, K. (2004). Reforming the “traditional” Teaching Methods in In-service Training Programs for Early Childhood Teachers: An Action Research Project, Eleventh International Literacy and Education Research Network Conference on Learning, Cojimar Pedagogical Convention Centre, 27-30 June 2004, Havana, Cuba.
Ρήγα, Β., Αναγνωστοπούλου, Λ. (2004). Ενδοσχολική Επιμόρφωση στη Διαπολιτισμική Αγωγή, 6ο Ετήσιο Συνέδριο Επιμόρφωση και Επαγγελματική Ανάπτυξη του Εκπαιδευτικού της Μονάδας Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, 30 Απριλίου - 2 Μαΐου 2004, Πάτρα.
Karalis, T., & Vergidis, D. (2004). Lifelong Education in Greece: Recent Developments and Current Trends, International Journal of Lifelong Education, 23(2), 179-189.
Παρπαρούση Γ. 2004, 'Η συμβολή των μουσικοπαιδαγωγικών προσεγγίσεων των Orff, Dalcroze και Kodaly στο σχεδιασμό του νέου Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών Μουσικής: Μια κριτική θεώρηση',. In Μπαγάκης Γ. (επιμ.) , Ο εκπαιδευτικός και το αναλυτικό πρόγραμμα, Μεταίχμιο, Αθήνα, pp.441-447.