Vassiliki Riga

Archives

Greek bibliography

•Δημιουργώντας κινητικά εγγράμματα παιδιά: Πλαίσιο «εργασίας» για εκπαιδευτικούς και προπονητές

•Έλεγχος αξιοπιστίας επαναλαμβανόμενων μετρήσεων και εσωτερική συνέπεια του ερωτηματολογίου κινητικού γραμματισμού για παιδιά

•Κινητικός γραμματισμός στην παιδική ηλικία: Ο ρόλος των

Definition

Physical literacy may be understood as the motivation, confidence, physical competence, knowledge, and understanding to value and the responsibility for engagement in physical activities throughout an individual’s life.

Physical

Welcome to the Physical Literacy Network in Greece

The Network was established to enable discussion, exchange of experiences, training, and cooperation between policy, practice and research on issues of physical literacy. Our vision is to contribute to physical literacy and a physically active life for all children, as well as adults.
In pursuit of this vision, the Network:
•Αναρτάται ενημερωτικό υλικό (άρθρα και έρευνες) σχετικό με τον Κινητικό Γραμματισμό
•Εκπονούνται έρευνες και μελέτες

•Διοργανώνονται επιμορφώσεις και εκδηλώσεις

•Ενισχύονται συνεργασίες μεταξύ των μελών του Δικτύου και μεταξύ διεθνών φορέων.

Guide to motor development in children

This Guide was written to help parents, teachers, physiotherapists and occupational therapists monitor children's motor development through the gradual acquisition of basic motor skills, and to plan activities to facilitate said development. In pursuit of this, we designed the Motor Development Chart, which includes all the motor skills the child should have mastered by primary school. It is our hope with this guide to raise awareness of how crucial it is for children to develop motor skills and for us to encourage them to be physically active from the early years of their lives, by creating an appropriate, physically active environment and offering a variety of activities on a daily basis.

Vassiliki Riga

  Η Βασιλική Ρήγα είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών στο γνωστικό αντικείμενο “Θεατρική έκφραση, ρυθμός και κίνηση στην προσχολική αγωγή”. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και

Vassiliki Riga

  Dr Riga is an Associate Professor at the Department of Education Sciences and Early Childhood Education of the University of Patras, in the field “Theatrical Expression, Rhythm and Movement in Preschool Education”. She is a graduate of the Department

Archives

Greek bibliography

•Δημιουργώντας κινητικά εγγράμματα παιδιά: Πλαίσιο «εργασίας» για εκπαιδευτικούς και προπονητές

•Έλεγχος αξιοπιστίας επαναλαμβανόμενων μετρήσεων και εσωτερική συνέπεια του ερωτηματολογίου κινητικού γραμματισμού για παιδιά

•Κινητικός γραμματισμός στην παιδική ηλικία: Ο ρόλος των διαφορετικών αθλητικών εμπειριών

•The Physical Literacy in Children Questionnaire: Προσαρμογή και έλεγχος εσωτερικής συνέπειας σε ελληνικό πληθυσμό

•Αξιολόγηση του αντιλαμβανόμενου κινητικού γραμματισμού σε παιδιά 4-8 ετών: έλεγχος της σχέσης με το φύλο και την ηλικία

•Έλεγχος αξιοπιστίας επαναληπτικών μετρήσεων του Physical Literacy for Children Questionnaire για παιδιά 4-8 ετών

•Μελέτη του κινητικού γραμματισμού παιδιών σχολικής ηλικίας

•Οδηγός για την κινητική ανάπτυξη του

Definition

Physical literacy may be understood as the motivation, confidence, physical competence, knowledge, and understanding to value and the responsibility for engagement in physical activities throughout an individual’s life.

Physical literacy can be described as the motivation, confidence, physical competence, knowledge and understanding to value and take responsibility for engagement in physical activities for life. (IPLA, 2017)

Ο αγγλικός όρος “Physical Literacy” αποδίδεται στα ελληνικά ως κινητικός γραμματισμός για να μη συγχέεται με τον φυσικό/ πρώτο/ αναδυόμενο γραμματισμό στην πρώτη σχολική ηλικία. Άλλες φορές, όμως, αποδίδεται ως σωματικός γραμματισμός ή/και ως φυσικός γραμματισμός. Περισσότερες πληροφορίες για τον κινητικό γραμματισμό μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα της International Physical Literacy Association, στο βίντεο της IPLA: Active for Life και στο επισυναπτόμενο ενημερωτικό έντυπο.

Welcome to the Physical Literacy Network in Greece

The Network was established to enable discussion, exchange of experiences, training, and cooperation between policy, practice and research on issues of physical literacy. Our vision is to contribute to physical literacy and a physically active life for all children, as well as adults.
In pursuit of this vision, the Network:
•Αναρτάται ενημερωτικό υλικό (άρθρα και έρευνες) σχετικό με τον Κινητικό Γραμματισμό
•Εκπονούνται έρευνες και μελέτες

•Διοργανώνονται επιμορφώσεις και εκδηλώσεις

•Ενισχύονται συνεργασίες μεταξύ των μελών του Δικτύου και μεταξύ διεθνών φορέων.

Guide to motor development in children

This Guide was written to help parents, teachers, physiotherapists and occupational therapists monitor children's motor development through the gradual acquisition of basic motor skills, and to plan activities to facilitate said development. In pursuit of this, we designed the Motor Development Chart, which includes all the motor skills the child should have mastered by primary school. It is our hope with this guide to raise awareness of how crucial it is for children to develop motor skills and for us to encourage them to be physically active from the early years of their lives, by creating an appropriate, physically active environment and offering a variety of activities on a daily basis.

Vassiliki Riga

  Η Βασιλική Ρήγα είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών στο γνωστικό αντικείμενο “Θεατρική έκφραση, ρυθμός και κίνηση στην προσχολική αγωγή”. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού με Δίπλωμα Ειδικότητας στο άθλημα της “Ρυθμικής Αγωνιστικής Γυμναστικής” και Δίπλωμα “Αθλητικής Δημοσιογραφίας” από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (1990). Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (D.E.A., 1991) και Διδακτορικού Διπλώματος (Doctorat, 1995) στις “Επιστήμες και Θεωρία των Μορφών της Αγωγής” από το Πανεπιστήμιο Ανθρωπιστικών Επιστημών του Στρασβούργου (U.S.H.S., Γαλλία), καθώς και κάτοχος Πιστοποιητικού Μεταπτυχιακής Επιμόρφωσης στην “Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση” (1999) από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Ήταν υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (I.K.Y.) για τις προπτυχιακές σπουδές και της Ακαδημίας του Στρασβούργου για τις μεταπτυχιακές της σπουδές.


Since 1997 she has collaborated with the Universities of Athens and Thessaly, the Hellenic Open University, the TEI of Athens and numerous higher education institutions in Europe and the USA. She spent autumn semester 2015-2016 as a visiting professor at Villanova University, Department of Communication, USA, where she conducted extensive research in the field of "Performance Studies". She has extensive experience as an adult educator and coordinator of European and international programmes, and is an expert and evaluator of Adult Educators and Study Programmes at the National Organization for the Certification of Qualifications and Vocational Guidance (E.O.P.P.E.P.). She has served as coordinator and organiser of the D.E.S.E.C.E. Children's Festival (www.childrenfestival.gr) since 2010.
(www.childrenfestival.gr).


  Ήταν Επιστημονική Υπεύθυνη (2006-2009) και επιστημονικός συνεργάτης (2000-2009) της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης “Εταιρεία για την Ανάπτυξη και τη Δημιουργική Απασχόληση των Παιδιών” και μέλος της επταμελούς διεθνούς συμβουλευτικής επιτροπής “International Standards Advisory Board” της ISSA (International Step by Step Association). Σήμερα είναι μέλος του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Επιμόρφωσης του Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η., της ΟΜΕΡ (Organisation Mondiale pour L’Éducation Préscolaire), της ITRA (International Toy Research Association), της Ελ.Επ.Ε.Ψ. (Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Ψυχοκινητικής), της IPLA (International Physical Literacy Association), του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και της E.E.E.E. (Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων).


She has served as the country lead for Physical Literacy in Greece since 2022, and is an IPLA certified trainer. She was instrumental in establishing and coordinating the Network for Physical Literacy in Greece http://epee.upatras.gr/kinhtikos-grammatismos/. http://epee.upatras.gr/kinhtikos-grammatismos/.

Vassiliki Riga

  Dr Riga is an Associate Professor at the Department of Education Sciences and Early Childhood Education of the University of Patras, in the field “Theatrical Expression, Rhythm and Movement in Preschool Education”. She is a graduate of the Department of Physical Education and Sports Science and holds a Specialisation Diploma in “Competitive Rhythmic Gymnastics” as well as a Diploma in “Sports Journalism” from the Aristotle University of Thessaloniki (1990). She holds a Master’s Degree (D.E.A., 1991) and a PhD (Doctorat, 1995) in “Sciences and Theory of Forms of Education” from the Doctoral School of Humanities of Strasbourg (U.S.H.S., France), as well as a