- Στο πλαίσιο του Πρωτοκόλλου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Πατρών και της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας υλοποιείται από το Φεβρουάριο του 2018 πιλοτικό πρόγραμμα επανακατάρτισης των εκπαιδευτικών της 6ης και 64ης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής (αριθμ. 3/13-12-2017 Πράξης) στη φυσική αγωγή και δραστηριότητα στην προσχολική ηλικία. Στην ομάδα υλοποίησης του έργου συμμετέχουν οι: Βασιλική Ρήγα, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών, Πολυξένη Κοτρέτσου, Σχολική Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής Αχαΐας και οι Ζαχαρούλα Βοϊνέσκου και Βασιλική Τσαμπάζη, Σχολικοί Σύμβουλοι Προσχολικής Αγωγής Αχαΐας. Στόχος του προγράμματος επανακατάρτισης είναι ο σεβασμός από τις/τους εκπαιδευτικούς προσχολικής αγωγής της φυσικής ανάγκης του παιδιού για συνεχή κίνηση και η δημιουργία συνθηκών για την ικανοποίησή της μέσα από την οργάνωση ευέλικτων και ανοικτών δραστηριοτήτων φυσικής αγωγής στο χώρο του νηπιαγωγείου. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα επιδιώκεται να συμπληρώσουν, να επικαιροποιήσουν ή/και να αναθεωρήσουν γνώσεις, δεξιότητες και επαγγελματικές πρακτικές αναφορικά με τη φυσική αγωγή, οι οποίες θα τους βοηθήσουν στην προσωπική και επαγγελματική τους εξέλιξη και στη διασφάλιση της ποιότητας της εργασίας τους στο χώρο του νηπιαγωγείου. Διευκολυντικό εργαλείο για την επικοινωνία και εκπαίδευση μεταξύ της ομάδας έργου και της ομάδας των καταρτιζομένων θα αποτελέσει η ηλεκτρονική τάξη «Συν-Κινούμαι» στην πλατφόρμα του εκπαιδευτικού κοινωνικού δικτύου “Edmodo”. Η καινοτομία του προγράμματος έγκειται στο διαμορφωτικό σχεδιασμό του με βάση την εσωτερική δυναμική της ομάδας των καταρτιζομένων, την κάλυψη των αναγκών τους, τις συνθήκες εργασίας τους, τις πρότερες γνώσεις και τα στερεότυπά τους, σχετικά με το θέμα της δράσης, και την ανατροφοδότησή τους.
Ρήγα, Β. 2000, 'Παιδαγωγική Κινησιολογία'. Εκπαιδευτική Κοινότητα, τόμος 53, σελ. 44-47.
Valanides, N. Gritsi, F. Kampeza, M. & Ravanis, K. (2000). Changing Pre-school Children’s Conceptions of the Day/Night Cycle. International Journal of Early Years Education, 8 (1), 27-39
- Ρήγα, Β. (2001). Πρόγραμμα Αίσωπος: Εκπαιδευτικές πρακτικές σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, Συνέδριο Ο σεβασμός των δικαιωμάτων του παιδιού στην προσχολική εκπαίδευση και την εξωσχολική απασχόληση, Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας και Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης «Σχεδία», 28-29 Νοεμβρίου 2001, Αθήνα.
Ρήγα, Β. (2001). Πρόγραμμα Αίσωπος: Εκπαιδευτικές πρακτικές σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, Συνέδριο Ο σεβασμός των δικαιωμάτων του παιδιού στην προσχολική εκπαίδευση και την εξωσχολική απασχόληση, Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας και Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης «Σχεδία», 28-29 Νοεμβρίου 2001, Αθήνα.
Ρήγα, Β. 2001, 'Γνωριμία των μελών του σώματος. Δραστηριότητες ενεργητικής ηρεμίας'. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, τόμος 19, σελ. 45-50.
Ρήγα, Β. (2001). Συνεργατική έρευνα σωματικής έκφρασης στο νηπιαγωγείο, 3ο Ετήσιο Συνέδριο «Ο Εκπαιδευτικός ως ερευνητής», Πανεπιστήμιο Πατρών, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Μονάδα Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης, 4-6 Μαΐου 2001, Πάτρα.
Ρήγα, Β. (2001). Σωματική έκφραση και μαθησιακή διαδικασία, 2ο Συνέδριο Μουσικοθεραπείας και Δημιουργικής Έκφρασης, Ελληνική Εταιρία Μουσικοθεραπείας και Δημιουργικής Έκφρασης, 6-8 Απριλίου 2001, Αθήνα.
Riga, V. (2002). A World of Our Own, 12th Annual Conference on Quality in Early Childhood Education, EECERA, Πανεπιστήμιο Κύπρου, Τμήμα Εκπαίδευσης και Ίδρυμα Λητώ Παπαχριστοφόρου, 28-31 Αυγούστου 2002, Λευκωσία, Κύπρος.
Ρήγα, Β., Παξιμαδά, Α. 2002, 'Συνεργατική έρευνα σωματικής έκφρασης στο νηπιαγωγείο'. Στο Μπαγάκης, Γ. (επιμ.), Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής, Πανεπιστήμιο Πατρών, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Μονάδα Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης, 3ο Ετήσιο Συνέδριο, 4-6 Μαΐου 2001, σελ. 302-308, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Πρόσθετες Πληροφορίες:
Περίληψη: Η σωματική έκφραση αποτελεί μάθημα διδασκαλίας στις μετεκπαιδευόμενες νηπιαγωγούς στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Αθήνας. Η βιωματική διδασκαλία του μαθήματος της σωματικής έκφρασης έδωσε την αφορμή να δημιουργηθεί στενή συνεργασία μεταξύ του διδάσκοντα και των μετεκπαιδευομένων νηπιαγωγών. Συγκεκριμένα, μία νηπιαγωγός θέλησε να εφαρμόσει ερευνητικά το μάθημα της σωματικής έκφρασης σε ένα νηπιαγωγείο της Αθήνας. Πριν την εκτέλεση του προγράμματος και επί ένα χρόνο βίωσε η ίδια προσωπικά όλες τις δραστηριότητες σωματικής έκφρασης, τις οποίες επρόκειτο να διδάξει στα παιδιά. Στην προσπάθεια αυτή σημαντικό ρόλο έπαιξε η αλληλεπίδραση, και κυρίως η επικοινωνία, μεταξύ του ερευνητή και του εκπαιδευτικού με αποτέλεσμα το σχεδιασμό μιας συνεργατικής έρευνας με στόχους: α) τη μελέτη της επίδρασης του προσωπικού τρόπου διδασκαλίας του κάθε εκπαιδευτικού στη διεξαγωγή του μαθήματος της σωματικής έκφρασης και στη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων της έρευνας, β) τον περαιτέρω προβληματισμό για την οικειοποίηση της μεθόδου διδασκαλίας της σωματικής έκφρασης από τους εκπαιδευτικούς που θα την εφαρμόσουν στην καθημερινή τους πρακτική, και γ) τη σύγκριση των αποτελεσμάτων της έρευνας σε σχέση με άλλες χώρες, όπου ήδη εφαρμόστηκε.
Ρήγα, Β. 2002, 'Σωματική έκφραση και μαθησιακή διαδικασία'. Μουσικοθεραπεία και Δημιουργική Έκφραση, τόμος 2, σελ. 15-17.